Глава 
23

Деян.23  с толкованием

1
Воззрев же Павел на сонм, рече: мужие братие, аз всею совестию благою жителствовах пред Богом даже до сего дне.

Деян.23:1  с толкованием

2
Архиерей же Ананиа повеле предстоящым ему бити его уста.

Деян.23:2  с толкованием

3
Тогда Павел рече к нему: бити тя имать Бог, стено повапленая: и ты седиши судя ми по закону, преступая же закон велиши, да биют мя.

Деян.23:3  с толкованием

4
Предстоящии же реша: архиерею ли Божию досаждаеши?

Деян.23:4  с толкованием

5
Рече же Павел: не ведах, братие, яко архиерей есть: писано бо есть: князю людий твоих да не речеши зла.

Деян.23:5  с толкованием

6
Разумев же Павел, яко едина часть есть саддукей, другая же фарисей, воззва в сонмищи: мужие братие, аз фарисей есмь, сын фарисеов: о уповании и о воскресении мертвых аз суд приемлю.

Деян.23:6  с толкованием

7
Се же ему рекшу, бысть распря между саддукеи и фарисеи, и разделися народ:

Деян.23:7  с толкованием

8
саддукее бо глаголют не быти воскресения, ни Ангела, ни духа: фарисее же исповедуют обоя.

Деян.23:8  с толкованием

9
Бысть же кличь велик, и воставше книжницы части фарисейския пряхуся между собою, глаголюще: ни едино зло обретаем в человеце сем: аще же дух глагола ему или Ангел, не противимся Богу.

Деян.23:9  с толкованием

10
Мнозе же бывшей распри, бояся тысящник, да не растерзан будет Павел от них, повеле воином снити и восхитити его от среды их и вести (его) в полк.

Деян.23:10  с толкованием

11
В наставшую же нощь представ ему Господь, рече: дерзай, Павле: якоже бо свидетелствовал еси яже о Мне во Иерусалиме, сице ти подобает и в Риме свидетелствовати.

Деян.23:11  с толкованием

12
Бывшу же дню, сотворше нецыи от Иудей совет, закляша себе, глаголюще не ясти ни пити, дондеже убиют Павла:

Деян.23:12  с толкованием

13
бяху же множае четыредесятих сию клятву сотворшии,

Деян.23:13  с толкованием

14
иже приступльше ко архиереем и старцем, реша: клятвою прокляхом себе ничтоже вкусити, дондеже убием Павла:

Деян.23:14  с толкованием

15
ныне убо вы скажите тысящнику с собором, яко да утре сведет его к вам, аки бы хотяще разумети известнее яже о нем: мы же, прежде даже не приближитися ему, готови есмы убити его.

Деян.23:15  с толкованием

16
Слышав же сын сестры Павловы ков, пришед и вшед в полк, сказа Павлу.

Деян.23:16  с толкованием

17
Призвав же Павел единаго от сотник, рече: юношу сего отведи к тысящнику: имать бо нечто сказати ему.

Деян.23:17  с толкованием

18
Он же убо поим его приведе к тысящнику и рече: узник Павел призвав мя, умоли сего юношу привести к тебе, имуща нечто глаголати тебе.

Деян.23:18  с толкованием

19
Поим же его за руку тысящник и отшед на едине, вопрошаше его: что есть, еже имаши возвестити ми?

Деян.23:19  с толкованием

20
Рече же, яко Иудее совещаша умолити тя, яко да утре сведеши Павла к ним в собор, аки бы хотящым известнее истязати яже о нем:

Деян.23:20  с толкованием

21
ты убо не послушай их: ловят бо его от них мужие множае четыредесяти, иже закляша себе ни ясти ни пити, дондеже убиют его: и ныне готови суть, чающе обещания, еже от тебе.

Деян.23:21  с толкованием

22
Тысящник убо отпусти юношу, завещав ни единому же поведати, яко сия явил еси мне.

Деян.23:22  с толкованием

23
И призвав два некия от сотник, рече: уготовита (ми) воинов вооруженных двесте, яко да идут до Кесарии, и конник седмьдесят, и стрелец двесте, от третияго часа нощи:

Деян.23:23  с толкованием

24
и скоты привести, да всадивше Павла проводят до Филикса игемона.

Деян.23:24  с толкованием

25
Написа же (и) послание имущее образ сей:

Деян.23:25  с толкованием

26
Клавдий Лисиа державному игемону Филиксу радоватися:

Деян.23:26  с толкованием

27
мужа сего ята от Иудей и имуща убиена быти от них, приступль с воины отях его, уведев, яко Римлянин есть:

Деян.23:27  с толкованием

28
хотя же разумети вину, еяже ради поимаху нань, сведох его в сонмище их:

Деян.23:28  с толкованием

29
егоже обретох оглаголуема о взыскании закона их, ни едино же достойно смерти или узам согрешение имуща:

Деян.23:29  с толкованием

30
сказану же бывшу ми кову хотящу быти от Иудей на мужа сего, абие послах (его) к тебе, завещав и клеветником (его) глаголати пред тобою, яже нань: здрав буди.

Деян.23:30  с толкованием

31
Воини же убо по повеленному им, вземше Павла, ведоша об нощь во Антипатриду:

Деян.23:31  с толкованием

32
во утрие же, оставльше конники ити с ним, возвратишася в полк.

Деян.23:32  с толкованием

33
Они же пришедше в Кесарию и вдавше послание игемону, представиша ему и Павла.

Деян.23:33  с толкованием

34
Прочет же игемон послание и вопрошь, от коея области есть, и уведев, яко от Киликии, рече:

Деян.23:34  с толкованием

35
услышу о тебе, егда и клеветницы твои приидут. И повеле в преторе Иродове стрещи его.

Деян.23:35  с толкованием

Толкования на главу Деян.23
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феофилакта Болгарского
 

Толкование блаженного Феофилакта, Архиепископа Болгарского на Деяния Святых Апостолов

Деян.23

Глава 
23

Деян.23  с толкованием

Воззрев же Павел на сонм, рече: мужие братие, аз всею совестию благою жителствовах пред Богом, даже до сего дне. Архиерей же Ананиа повеле предстоящым ему бити его уста. Тогда Павел рече к нему: бити тя имать Бог, стено повапленая: и ты седиши судя ми по закону, преступая же закон велиши, да биют мя. Предстоящии же реша: архиерею ли Божию досаждаеши? Рече же Павел: не ведах, братие, яко архиерей есть: писано бо есть: князю людий твоих да не речеши зла.
 

Деян.23:1 с толкованием
Воззрев же Павел на сонм . Говорит уже не к народу и не к толпе. Аз всею совестию благою жителствовах , то есть, не сознаю себя, в своих поступках, ни в чем виновным пред вами и достойным этих уз. И ты седиши судя ми по закону, преступая же закон велиши, да биют мя . Преступая же закон , то есть, будучи виновен в беззаконии; как бы говорит: будучи достоин весьма многих наказаний. Архиерею ли Божию досаждаеши? Не ведах, яко архиерей есть . Как же ты говорил: и ты седиши судя ми по закону? Да, Павел принимает вид, что не знает; но это было не вредно, а полезно для слушателей. Но я 49 очень убежден, что Павел действительно не знал, что Анания — архиерей; так как он (Павел) прибыл недавно во Иерусалим, с иудеями не обращался и видел Ананию среди многих других лиц. Да среди многих и разнообразных лиц архиерей был и незаметен. Стеной же повапленой 50 называет его потому, что хотя Анания принимал светлый образ человека, который, как бы защищает закон и судит по закону, но мысль его была полна беззакония. Поэтому Павел и изобличает в нем лицемерный вид наружного расположения к закону.
 


Разумев же Павел, яко едина часть есть саддукей, другая же фарисей, воззва в сонмищи: мужие братие, аз фарисей есмь, сын фарисеов: о уповании и о воскресении мертвых аз суд приемлю. Се же ему рекшу, бысть распря между саддукеи и фарисеи и разделися народ. Саддукее бо глаголют не быти воскресения, ни ангела, ни духа: фарисее же исповедуют обоя.
 

Деян.23:6 с толкованием
Аз фарисей есмь . Опять говорит по-человечески, но всюду богат благодатию. Не обманывает однако и здесь; потому что по предкам он фарисей. А так как иудеи не хотели сказать, за что обвиняют его; то он считает себя вынужденным высказать это сам: о уповании и о воскресении мертвых аз суд приемлю , и оправдывает себя самым обвинением их и их клеветою. Саддукеи же, будучи несмысленни , не знали, быть может, даже Бога; поэтому не верят даже тому, что будет воскресение. Фарисеи же исповедуют обоя . Однакож саддукеи не признают трех положений (воскресения, бытия ангела и бытия духа). Как же писатель говорит: обоя? Но дух и ангел одно и то же; кроме того слово обоя (и то и другое) говорится и о трех предметах. Писания людей некнижных и рыбарей не следует измерять мерою изящной внешней отделки, какою отличаются сочинения писателей специалистов; от этого рождаются ереси.
 


Бысть же кличь велик: и воставше книжницы части фарисейския пряхуся между собою, глаголюще: ни едино зло обретаем в человеце сем: аще же Дух глагола ему, или ангел, не противимся Богу. Мнозе же бывшей распре, бояся тысящник, да не растерзан будет Павел от них, повеле воином снити и восхитити его от среды их, и вести его в полк.
 

Деян.23:9 с толкованием
Аще же Дух глагола ему... Чего-то не достает для полноты мысли. Дух, говорится, или ангел внушал ему содержание речи, неизвестно; или это сказано от лица фарисеев и в таком случае слова: аще Дух глагола ему, или ангел , следует понимать так: вот он говорит о воскресении; очевидно, или Дух, или ангел преподал ему учение о воскресении. Бояся тысящник... Боялся, чтобы не растерзали Павла; так как он сказал, что он — римлянин; и дело было недалеко от опасности. Наконец воины похищают его, думаю, как свою собственность.
 


В наставшую же нощь представ ему Господь, рече: дерзай Павле: якоже бо свидетелствовал еси, яже о мне, во Иерусалиме, сице ти подобает и в Риме свидетелствовати, Бывшу же дню, сотворше нецыи от иудей совет, закляша себе, глаголюще ни ясти ни пити, дондеже убиют Пасла. Бяху же множае четыредесятих сию клятву сотворшии: Иже приступльше ко архиереем и старцем, реша:
 

Деян.23:11 с толкованием
Представ ему Господь ; так как Господь — утешитель в скорбях. Но Он не являлся Павлу прежде, чем последний не впал в опасность (так как Господь укрепляет нас и посредством скорбей), и по явлении своем соизволяет спасти жизнь его человеческими средствами.
 


Клятвою прокляхом себе, ничтоже вкусити, дондеже убием Павла. Ныне убо вы скажите тысящнику с собором, яко да утре сведет его к вам, аки бы хотяще разумети известнее, яже о нем: мы же, прежде даже не приближитися ему, готовы есмы убити его.
 

Деян.23:15 с толкованием
Прокляхом себе . Вместо того, чтобы сказать: они сказали, что отрекутся от веры в Бога, если не сделают того, что задумали. Таким образом, давали ли они ложное обещание, — они под клятвою, как обманщики; удалось ли бы им убить Павла, — они снова подвергали себя проклятию, как убийцы, или предавал их анафеме Бог.
 


Слышав же сын сестры Павловы ков, пришед и вшед в полк, сказа Павлу. Призвав же Павел единаго от сотник, рече: юношу сего отведи к тысящнику: имать бо нечто сказати ему. Он же убо поимь его приведе к тысящнику, и рече: узник Павел призвав мя, умоли сего юношу привести к тебе, имуща нечто глаголати тебе. Поимь же его за руку тысящник, и отшед на едине вопрошаше его: что есть, еже имаши возвестити ми? Рече же, яко иудее совещаша умолити тя, яко да утре сведеши Павла к ним в собор, аки бы хотящым известнее истязати яже о нем. Ты убо не послушай их: ловят бо его от них мужие множае четыредесяти, иже закляша себе ни ясти ни пити, дондеже убиют его: и ныне готови суть чающе обещания, еже от тебе. Тысящник убо отпусти юношу, завещав ни единому же поведати, яко сия явил еси мне. И призвав два некая от сотник, рече: уготовита ми воинов вооруженных двесте, яко да идут до Кесарии, и конник седмьдесят, и стрелец двесте, от третияго часа нощи: И скоты привести, да всадивше Павла проводят до Филикса игемона.
 

Деян.23:16 с толкованием
Слышав же сын сестры Павловы ков . По Божию устроению было то, что иудеи не заметили, как он мог слышать. Снова спасается Павел вследствие человеческой предусмотрительности; так как он всех, даже сотника оставляет в неведении, чтобы не обнаружилось дело. Не следует ставить в осуждение Павлу того, что он боялся опасности; это свидетельствует лишь о слабости его природы (так как он был человек), и должно служить в похвалу его воли; так как и страшась ударов и смерти, он не сделал из-за страха этого ничего недостойного себя.
 


Написа же и послание, имущее образ сей: Клавдий Лисиа державному игемону Филиксу радоватися. Мужа сего ята от иудей, и имуща убиена быти от них, приступль с воины отъях его, уведев, яко римлянин есть. Хотя же разумети вину, еяже ради поимаху нань, сведох его в сонмище их: Егоже обретох оглаголуема о взыскании закона их, ни едино же достойно смерти или узам согрешение имуща. Сказану же бывшу ми кову хотящу быти от иудей на мужа сего, абие послах его к тебе, завещав и клеветником его глаголати пред тобою, яже нань: здрав буди. Воини же убо по повеленному им, вземше Павла, ведоша об нощь во Антипатриду. Во утрие же оставльше конники ити с ним, возвратишася в полк. Они же пришедше в Кесарию, и вдавше послание игемону, представиша ему и Павла. Прочет же игемон послание, и вопрошь, от коея области есть, и уведев, яко от Киликии, рече: Услышу о тебе, егда и клеветницы твои приидут.
 

Деян.23:25 с толкованием
Ни едино же достойно смерти... Вот и письмо, написанное в защиту его и в обвинение иудеев. Посмотри: Павел признается невинным не иудеями, а иноплеменниками, как и Христос Пилатом.
 


И повеле в преторе Иродове стрещи его.
 

Деян.23:25 с толкованием

Примечания


Т. е. блажен. Феофилакт. Пер.


Т. е. оштукатуренной, или побеленной. Пер.

Источник: http://www.ccel.org/contrib/ru/xml/index.html