Глава 
10

Дан.10  с толкованием

1
В лето третие Кира царя Персскаго, слово открыся Даниилу, емуже прозвася имя Валтасар: истинно же слово и сила велика и разум дадеся ему в видении.

Дан.10:1  с толкованием

2
В тыя дни аз Даниил бех рыдая три седмицы дний:

Дан.10:2  с толкованием

3
хлеба вожделеннаго не ядох, и мясо и вино не вниде во уста моя, и мастию не помазахся до исполнения триех седмиц дний.

Дан.10:3  с толкованием

4
В день двадесять четвертый перваго месяца аз бех близ реки великия, яже есть Тигр Еддекель,

Дан.10:4  с толкованием

5
и воздвигох очи мои и видех, и се, муж един облечен в ризу льняну, и чресла его препоясана златом светлым:

Дан.10:5  с толкованием

6
тело же его аки фарсис, лице же его аки зрение молнии, очи же его аки свещы огнены, и мышцы его и голени аки зрак меди блещащияся, глас же словес его аки глас народа.

Дан.10:6  с толкованием

7
И видех аз Даниил един явление, а мужие, иже со мною, не видеша явления, но ужас великий нападе на них, и отбегнуша во страсе.

Дан.10:7  с толкованием

8
Аз же остах един и видех явление великое сие, и не оста во мне крепость, и слава моя обратися в разсыпание, и не удержах крепости.

Дан.10:8  с толкованием

9
И слышах глас словес его. И внегда слышах, бех сокрушен, лице же мое на земли:

Дан.10:9  с толкованием

10
и се, рука прикасающися мне, и возстави мя на колена моя и на длани рук моих.

Дан.10:10  с толкованием

11
И рече ко мне: Данииле, мужу желаний, разумей во словесех сих, яже аз глаголю к тебе, и стани на стоянии своем, яко ныне послан есмь к тебе. И егда возглагола слово сие ко мне, востах трепетен.

Дан.10:11  с толкованием

12
И рече ко мне: не бойся, Данииле, яко от перваго дне, в оньже подал еси сердце твое, еже разумети и трудитися пред Господем Богом твоим, услышана быша словеса твоя, аз же приидох во словесех твоих:

Дан.10:12  с толкованием

13
князь же царства Персскаго стояше противу мне двадесять и един день: и се Михаил един от старейшин первых прииде помощи мне, и того оставих тамо со князем царства Персскаго,

Дан.10:13  с толкованием

14
и приидох сказати тебе, елика срящут людий твоих в последния дни, яко еще видение на дни.

Дан.10:14  с толкованием

15
И егда глагола со мною по словесем сим, дах лице мое на землю и умилихся.

Дан.10:15  с толкованием

16
И се, аки подобие сына человеча прикоснуся устнам моим, и отверзох уста моя и глаголах, и рех ко стоящему предо мною: господи, в видении твоем обратися утроба моя во мне, и не имех силы:

Дан.10:16  с толкованием

17
и како возможет раб твой господи, глаголати с господем сим моим? Аз бо изнемогох, и отныне не станет во мне крепость, (сила бо) и дыхание не оста во мне.

Дан.10:17  с толкованием

18
И приложи, и прикоснуся мне яко зрак человечь, и укрепи мя,

Дан.10:18  с толкованием

19
и рече ми: не бойся, мужу желаний, мир тебе: мужайся и крепися и егда глагола со мною, укрепихся и рех: да глаголет господь мой яко укрепил мя еси.

Дан.10:19  с толкованием

20
И рече: веси ли, почто приидох к тебе? И ныне возвращуся, еже ратися со князем Персским: аз же исхождах, князь же Еллинский грядяше:

Дан.10:20  с толкованием

21
но да возвешу ти вчиненое в писании истины, инесть ни единаго помогающаго со мною о сих, но точию Михаил князь ваш.

Дан.10:21  с толкованием

Толкования на главу Дан.10
этой книги Священного Писания


Толкование преподобного Ефрема Сирина
 

Преподобный Ефрем Сирин. Толкование на книгу пророчества Даниила

Дан.10

Глава 
10

Дан.10  с толкованием

1
В лето третие Кира.

Дан.10:1  с толкованием

2
Бех рыдая три седмицы дней. Даниил видел, что уже два года, как вышло повеление Кирово, и проливал слезы три седмицы дней. Рыданием же называет пост, как и Господь наш, когда фарисеи обличали учеников Его, что не постятся, говорит в Евангелии: еда могут сынове брачнии плакати, то есть, поститься, елико время, с ними есть жених (Мф.9:15)?

Дан.10:2  с толкованием

3
Хлеб вожделенный, и мясо и вино не вниде во уста моя, до исполнения трех седмиц.

Дан.10:3  с толкованием

4
В день двадесят четвертый перваго месяца. В тот первый месяц, в который Израильтяне вышли из Египта, Даниил постился и молился о возвращении их из Вавилона.

Дан.10:4  с толкованием

5
И воздвигох очи мои, и се муж облечен в ризу светлу, и чресла его препоясано лепотою славы. Видение сие видел Пророк на берегу Тигра. Муж, виденный Даниилом, облечен был в светлую ризу: одежды его и препоясание чресл были великолепны; лицо же его было неудобозримо, потому что каждое мгновение изменял он вид свой и принимал вид новый.

Дан.10:5  с толкованием

6
Лице его, аки зрение молнии, почему невозможно было рассмотреть оного.

Дан.10:6  с толкованием

7
И видех аз един явление, а мужи, иже со мною, не видеша, потому что бежали от страха.

Дан.10:7  с толкованием

8
И во мне самом не оста крепость от страха, слава моя обратися в разсыпание от объявшего меня страха и трепета.

Дан.10:8  с толкованием

9
И внегда слышах глас словес его, пал я на лице мое: потому что глас его был подобен грому.

Дан.10:9  с толкованием

10
И се рука прикасающися мне, и возстави мя на колена моя и на длани рук моих. Хотя рука Ангела восставила Даниила с земли, однако же очи его оставались обращенными к земле; потому что не мог он воззреть на Ангела. Но тайна Сына Божия, прообразуемая видением, восставила Даниила, и укрепился он.

Дан.10:10  с толкованием

11
И рече ко мне: стани, Данииле, разумей в словесех сих, яже аз глаголю к тебе, и стани на стоянии своем, то есть уразумей тайну, об откровении которой молился ты и в продолжение трех недель просил в слезах и посте.

Дан.10:11  с толкованием

12
И в ободрение мое сказал: не бойся. Поелику крепким гласом был я приведен в трепет, то он ободрил меня, сказав: не бойся. От перваго дне, в оньже подал еси сердце твое, еже разумети, услышана быша словеса моления твоего, то есть твоя молитва услышана с того первого дня, в который ты начал поститься, и возжелала душа твоя узнать об исполнении того, о чем просил; почему и пребывал ты постоянно пред Богом твоим в молитве. Аз же приидох в словесех твоих. И меня, меня привела молитва твоя послужить избавлению народа твоего, о чем просил ты.

Дан.10:12  с толкованием

13
Князь же царства персскаго стояше противу мне двадесят и един день. Он противился мне по ревности к славе Божией; потому что Иудеи сами не хотели с своими соотечественниками идти из Вавилона, хулили отечественную землю, порицали ее доброту, и души их недостойны были избавления. Посему-то князь царства персского не оставлял Ангела, который шел извести Иудеев из плена, так как не прекратилось еще упорство их. И пока к посылаемому избавить Иудеев не пришел на помощь Михаил, не опускал рук противостоявший ему Ангел, двадцать один день боролся с ним и препятствовал ему возвестить Даниилу, для чего он посылается. Итак, Ангел прибавляет: и се Михаил, един от старейшин первых прииде.

Дан.10:13  с толкованием

14
И приидох сказати тебе. Смысл слов сих таков: Божеству угодно, чтобы и препирались между собою Ангелы с любовью. Так, один из Ангелов препирался о том, чтобы народ иудейский оставался в рабстве, которое возлюбила свобода Иудеев. А другие два Ангела стараются об изведении Иудеев из плена, к чему побуждала их молитва Даниилова. Или, те же слова могут иметь и такой смысл: по смешении языков при столпотворении каждому народу дан Ангел, быть предстоятелем и князем его. Так, дан Ангел и народу еврейскому, и предстоятельство в нем поручено Ангелу Михаилу. Когда же Иудеи были пленниками в Вавилоне и протекло семьдесят лет плена - время, определенное по суду Божию; тогда Даниил молился Богу об освобождении и возвращении народа своего. Ибо до исполнения семидесяти лет Пророк не молился об освобождении народа. Но исшествию Иудеев из Вавилона препятствовал и противился Гавриилу и Михаилу князь, то есть, Ангел народа персидского. Препятствовал же, во-первых, потому, что скорбел о состоянии неверного персидского народа и утешался зрением народа, хранящего закон израильский, а также зрением Пророков и святых Иудеев. Во-вторых, он надеялся, что если Иудеи останутся в Вавилоне и не выйдут оттуда, то добродетелями своими исправят, может быть, и народ персидский, и приведут к богобоязненности. Достаточным же предлогом к такой надежде служили Даниил и три его товарища, как засвидетельствовали и сами Вавилоняне, когда воскликнули: несть Бога другаго, кроме Бога Седрахова, Мисахова и Авденаго (Дан.3:96). Так взывали они, когда увидели чудо в пещи горящей и во рве львином, в котором был Даниил. И приидох сказати тебе, елика срящут людей твоих в последния дни. Ангел предвозвещает Даниилу, что Иудеи снова будут ввергнуты в пещь искушения, и нет нужды выходить из Вавилона тем, которые не хотят, да и возвращающимся в землю свою надлежит быть бодрыми и крепкими. Яко еще видение на дни, то есть бедствия сии постигнут Иудеев в последствии времени.

Дан.10:14  с толкованием

15
И паки от страха дах лице мое на землю,

Дан.10:15  с толкованием

16
се аки подобие человече прикоснеся устам моим. От страшного видения я умолк и поверг лицо свое на землю. И Ангел прикоснулся ко мне, и отверзох уста мои, и глаголах, и рех ко ангелу страшному, стоящему предо мною: Господи, в видении твоем обратися утроба моя во мне,

Дан.10:16  с толкованием

17
и дыхание не оста во мне. В видении твоем превратились во мне внутренности мои и не в силах я стоять пред тобою; от трепета расслабли колена мои; посему како возмогу ныне глаголати к тебе?

Дан.10:17  с толкованием

18
И приложи, и прикоснеся мне яко зрак человечь. Смотри, три раза подается помощь Даниилу, чем знаменуется тайна Троицы: в первый раз воздвигает его Ангел, во второй раз отверзает уста его, и в третий - дает ему силу говорить.

Дан.10:18  с толкованием

19
Укрепленный силою сей тайны, Даниил говорит: да глаголет Господь мой рабу Своему, яко укрепил мя еси.

Дан.10:19  с толкованием

20
И рече: веси ли, почто приидох к тебе? да возвещу тебе, и ныне возвращуся, еже братися с князем персским. Ангел извещает о сем Даниила, чтобы Иудеи бодрствовали в молитве, и не вознерадели о своем избавлении. Князь еллинский грядяше, т.е. и он радовался, что праведники выйдут из плена, и спасутся в народе, который под его начальством.

Дан.10:20  с толкованием

21
Но да возвещу ти вчиненое в писании, а именно, что выйдут полчища из земли китиейской, как предвозвестил Валаам: и изыдут из земли Китиейской (Числ.24:24). И несть ни единаго, помогающаго со мною о сих, но точию Михаил князь ваш. Сие говорит Ангел Пророку, чтобы или побудить Евреев молиться, или вразумить самого Даниила, что непохвально его желание делать принуждение свободе.

Дан.10:21  с толкованием

Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на видения пророка Даниила (отрывок)

Дан.10