Глава 
1

1Цар.1  с толкованием

1
И бысть человек от Армафем Сифы, от горы Ефремли, и имя ему Елкана сын Иеремииль, сына Илиина, сына Фокеля в Насиве от Армафема от горы Ефремли:

1Цар.1:1  с толкованием

2
и сему две жены (быша): имя единей Анна и имя вторей Феннана: и бяху Феннане дети, Анне же не бяше отрочате.

1Цар.1:2  с толкованием

3
И восхождаше человек от дне до дне из града своего Армафема покланятися и жрети Господу Богу Саваофу в Силом. И тамо бе Илий и два сына его Офни и Финеес, жерцы Господни.

1Цар.1:3  с толкованием

4
И бысть день, и пожре Елкана и даде Феннане жене своей и сыном ея и дщерем ея части:

1Цар.1:4  с толкованием

5
Анне же даде часть едину, яко не бе ей чада, обаче Анну любляше Елкана паче Феннаны. И Господь затвори ложесна ея:

1Цар.1:5  с толкованием

6
занеже не даде ей Господь чада по скорби ея и по сетованию оскорбления ея, и сетоваше сего ради, яко затвори Господь утробу ея не дати ей чада.

1Цар.1:6  с толкованием

7
Тако творяше от года до года, внегда приходити ей в дом Господень: (укоряше ея тако,) и сетоваше, и плакаше, и не ядяше.

1Цар.1:7  с толкованием

8
И рече ей Елкана муж ея: Анна. И рече ему: се, аз, господи. И рече ей: что ти есть, яко плачешися? И почто не яси? И почто биеши сердце твое? Несмь ли аз тебе добрее паче десяти чад?

1Цар.1:8  с толкованием

9
И воставши Анна по ядении их в Силоме, и ста пред Господем. Илий же жрец седяше на престоле, при празе двери храма Господня.

1Цар.1:9  с толкованием

10
И та умиленна душею, и помолися Господу и плачущи проплака,

1Цар.1:10  с толкованием

11
и обеща обет Господу, глаголющи: Адонаи Господи Елои Саваоф, аще призирая призриши на смирение рабы Твоея и помянеши мя, и даси рабе Твоей семя мужеско, то дам е пред Тобою в дар до дне смерти его: и вина и пиянственнаго не испиет, и железо не взыдет на главу его.

1Цар.1:11  с толкованием

12
И бысть егда умножи молящися пред Господем, Илий же жрец смотряше на уста ея.

1Цар.1:12  с толкованием

13
И та глаголаше в сердцы своем, токмо устне ея двизастеся, а глас ея не слышашеся: и мняше ю Илий пияну сущу.

1Цар.1:13  с толкованием

14
И рече ей Илий: доколе пияна будеши? Отими вино твое и иди от места Господня.

1Цар.1:14  с толкованием

15
И отвеща Анна и рече: ни, господи: жена в жесток день аз есмь, вина и пиянства не пих, но изливаю пред Господем душу мою:

1Цар.1:15  с толкованием

16
не даждь рабы твоея во дщерь погибели, яко от множества глумления моего и от множества сетования моего истаях даже доселе.

1Цар.1:16  с толкованием

17
И отвеща Илий и рече к ней: иди с миром, Бог Израилев да даст ти все прошение твое, еже просила еси от Него.

1Цар.1:17  с толкованием

18
И рече Анна: обрете раба твоя благодать пред очима твоима. И иде жена в путь свой, и вниде во обитель свою, и яде с мужем своим и пи, и лице ея не испаде ктому.

1Цар.1:18  с толкованием

19
И утреневаша заутра, и поклонишася Господу, и идоша путем своим. И вниде Елкана в дом свой во Армафем и позна Елкана жену свою Анну: и помяне ю Господь, и зачат.

1Цар.1:19  с толкованием

20
И бысть во время дний, и роди Анна сына и нарече имя ему Самуил: и рече: яко от Господа Бога Саваофа испросих его.

1Цар.1:20  с толкованием

21
И взыде человек Елкана и весь дом его в Силом пожрети жертву дний и обеты своя и вся десятины земли своея.

1Цар.1:21  с толкованием

22
Анна же не взыде с ним, яко рече мужеви своему: дондеже взыдет отроча, и аще отдою е, тогда явится лицу Господню и пребудет тамо до века.

1Цар.1:22  с толкованием

23
И рече ей Елкана муж ея: твори благое пред очима твоима, седи дондеже отдоиши е: но да утвердит Господь (слово твое), изшедшее из уст твоих. И седе жена, и млеком питаше сына своего, дондеже отдои его.

1Цар.1:23  с толкованием

24
И взыде с ним в Силом, егда отдои его, с телцем трилетным и с хлебы и со ефи муки пшеничны и мехом вина: и внидоша в дом Господень в Силом, и отроча с ними.

1Цар.1:24  с толкованием

25
И приведоша е пред Господа: и закла отец его жертву, юже творяше от дний на дни Господеви: и приведоша отроча, и закла телца. И приведе Анна мати отроча ко Илию

1Цар.1:25  с толкованием

26
и рече: во мне, господи, да живет душа твоя, господине мой, аз жена стоявшая пред тобою, о сем помолитися Господу:

1Цар.1:26  с толкованием

27
о отрочати сем молихся, и даде ми Господь прошение мое, еже просих у Него:

1Цар.1:27  с толкованием

28
и аз отдаю е Господеви во вся дни живота его на служение Господеви. И поклонися тамо Господеви.

1Цар.1:28  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.1
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.1

Глава 
1

1Цар.1  с толкованием

Вопрос 1. Священник, или левит, был Самуил? (1Цар.1:1)

Левий был отцем трех сыновей: Гирсона, Каафа и Мерари (Исх.6:16). У Каафа были дети: Амрам, Иссаар, Хеврон и Озиил; а у Амрама: Аарон, Моисей и Мариам. Внук Иссааров был Корей, а потомок его Елкана, отец Самуилов. Так Самуил был пятнадцатый от Левия и принадлежал к поколению Каафа, которое предпочиталось другим; потому что из него происходили Первосвященники, и потомкам Каафовым вменено было в обязанность переносить священные утвари (Числ.3:30-31).
 


Вопрос 2. Почему Елкана имел двух жен? (1Цар.1:2)

Закон не дозволял, и не воспрещал, вступать в законное супружество с двумя или со многими женами, снисходя на меньшее, чтобы воспрепятствовать большему; потому что Бог соразмерял законы с силою приемлющих. Сие говорит и божественный Апостол: ничтоже бо совершил закон (Евр.7:19).
 


Вопрос 3. Что значит сказанное: Господь затвори ложесна ея? (1Цар.1:5)

Слово сие научает читателей не на брак возлагать надежду, но Творца призывать на помощь. Ибо, как земледельцу принадлежит ввергнуть семена в землю, а Богу - привести посеянное в совершенство: так браку предоставлено общение, помочь же естеству и образовать живое существо есть Божие дело. Ясно знала сие Анна, потому что, долгое время прожив с мужем, не произвела плода; посему прибегла к Самому Создателю, усердною молитвою и слезами уврачевала не приносившия плода ложесна, и отверзла заключенную утробу. Достойно в ней удивления и смирение ее нрава. Ибо укоряемая за то, будто бы упилась, перенесла сие с кротостию и, устранив от себя ложное подозрение, открыла недуг свой, и получила Первосвященническое благословение. Сказано ей: иди с миром, Господь Бог Израилев да даст ти все прошение твое, еже просила еси от Него (1Цар.1:17). С такою же верою выслушала она благословение, что отложила всякую печаль, с упованием возвратилась к мужу, и вскоре зачала во чреве, а родив, исполнила обет свой. Ибо сохранила власы рожденного ею, и научила его довольствоваться для пития водою. Таков закон для Назореев. По отдоении же сына, немедленно принесла его в дар Богу вместе с равнолетним тельцем, который и был за отрока заклан и принесен в жертву. И в воздаяние от Бога прияла других чад, трех сынов и двух дочерей; потому что Господь щедролюбив и великодаровит к памятующим прежней милости. Достойно же удивления песнопение Анны; ибо не только прославила Подателя за то, что прияла от Него, но срастворила песнь свою и пророчеством, и приобщилась сыновней благодати; носив во чреве Пророка, сама пророчествует по рождении. Сказанное ею: Господь немощна сотвори супостата Его (1Цар.2:10), предвещает низложение диавола; а слова: Господь взыде на небеса и возгреме(1Цар.2:10), предрекают вознесение нашего Спасителя, сошествие Всесвятого Духа и велегласие Апостольской проповеди. Она предсказывает и второе пришествие Владыки Христа. Ибо говорит: Тот судит концем земли, праведен сый (1Цар.2:10), предсказывает и соделавшихся предками Его по плоти и царствовавших от Давида до пленения. Ибо говорит: и даст крепость царем нашим (1Цар.2:10). Объясняя же причину, по которой пользовались они Божиим промышлением, присовокупляет:и вознесет рог Христа своего (1Цар.2:10).
 

А сверх того учит не надеяться ни на богатство, ни на мудрость, ни на могущество, но уповать на Того единого, Кто силен и жизнь даровать и наслатьсмерть, пременить благоуспешность в безуспешность и благополучие в злополучие. Сказанное же Анною: неплоды роди седмь (1Цар.1:5), предвещает многоплодие Церкви; потому что число седмь означает множество; в седми днях круговращается все время, а чада Церкви наполнили вселенную. И многая в чадех изнеможе. Многочадная Иудея, породившая многих Пророков и праведников, болезнует ныне неплодием.
 


Вопрос 4. Первосвященник Илий из какого был поколения? (1Цар.1:9)

Из Ифамарова; но за пороки детей Илиевых весь род сей лишен первосвященнического достоинства. А на какие беззакония отваживались они, показывает история.